55 sprawdzonych sposobów na najlepsze nagłówki internetowe

Nie wiem jak Ty, ale ja zaraz po napisaniu wpisu mam ochotę od razu go opublikować. Chcę jak najszybciej sprawdzić, jaki będzie odzew czytelników, ile będzie odwiedzin, udostępnień czy komentarzy. Jedyne, co mnie przed tym powstrzymuje, to świadomość, że to, ile osób przeczyta mój wpis, zależy od jednego zdania, którym jest nagłówek.

Dlaczego nagłówek Twojego artykułu jest tak ważny?

Po opublikowaniu wpisu informujesz swoich czytelników o jego istnieniu za pomocą takich kanałów jak newsletter, Facebook, Twitter itp.

Rzecz w tym, że każdy to robi, przez co informacja o Twoim artykule może zaginąć w gąszczu innych informacji, jakimi Twój czytelnik jest bombardowany. Sprawa wygląda tak jak na szybkiej randce, masz tyko chwilę, aby zainteresować drugą stronę swoją osobą.

Czas na brutalną prawdę. Twój artykuł może być świetny, ale bez dobrego nagłówka masz nikłe szanse na dużą liczbę odwiedzin oraz dużą liczbę udostępnień w mediach społecznościowych.

To właśnie z tego powodu, zanim opublikuję wpis, przygotowuję od 20 do 50 nagłówków, często prosząc inne osoby o pomoc w wybraniu tego najlepszego.

Nagłówki typu lista (wyliczanki)

Nagłówki tego typu to prawdziwy killer. Buzzsumo przeanalizował 100 milionów artykułów pod kątem ich wiralności w mediach społecznościowych. Artykuły z wyliczankami są najczęściej udostępnianymi treściami w sieciach społecznościowych zaraz po infografikach!

W czym tkwi sekret wyliczanek? W prostocie przekazu, kliknij, a dostaniesz uporządkowaną listę rzeczy, które należy, bądź nie należy, zrobić, aby osiągnąć zamierzony cel. Gorąco polecam Ci stosowanie tego typu nagłówków.

Formuły:

  • 10 sposobów na [wpisz]
  • 5 największych kłamstw o [wpisz]
  • 10 powodów, dlaczego powinieneś [wpisz]
  • 7 zaskakujących powodów, dlaczego [wpisz]
  • 10 [wpisz], które ułatwią Ci życie
  • 7 sztuczek na skuteczny [wpisz]
  • 10 rzeczy, których nie wiedziałeś o [wpisz]
  • Zdobądź [wpisz]! 7 sposobów, które działają

Przykłady:

101 sposobów na content marketing + porady od 15 ekspertów

8 sposobów na sprawdzenie, jakie tematy zainteresują czytelników Twojego bloga

6 wskazówek jak zaprojektować landing page’a

10 pomysłów, które możesz wykorzystać do generowania ruchu i zainteresowania na blogu

Nagłówki ostrzegające

Każdy z nas chce wystrzegać się błędów, ponieważ życie szybko nas uczy, że jednak warto to robić. Jak mówi stare przysłowie, “trzeba się uczyć na błędach, ale lepiej uczyć się na cudzych, niż na swoich”.

Formuły:

  • Uwaga: [wpisz]
  • Uwaga [Twoja grupa docelowa], [wpisz]
  • Najczęstsze błędy popełniane przez [grupa docelowa]
  • Jak uratować [bliską osobę, firmę] od [wpisz]
  • Nie rób tych 10 rzeczy, jeżeli chcesz [wpisz]
  • 5 powodów, dlaczego [wpisz] jest błędem (i jak to naprawić)
  • Nie pozwól, aby ten błąd zrujnował [wpisz]
  • Mały błąd, który kosztował mnie [wpisz]
  • 7 znaków ostrzegawczych, że [wpisz]
  • Jak [wpisz] ryzykują Twoim [wpisz], 7 sposobów, aby się przed tym bronić
  • 10 [wpisz] błędów, które popełniasz, a nawet o tym nie wiesz
  • Czy Ty też popełniasz te 5 błędów?

Przykłady:

5 błędów, przez które Twoja firma jest bezwartościowa

Ile kosztuje nieprowadzenie firmowego bloga i listy mailingowej? (mój największy błąd marketingowy – bolesne wyznanie)

10 rzeczy, których lepiej nie robić na Twitterze

Jak nie stracić klienta, którego już pozyskaliśmy?

Nagłówki edukujące

Nagłówki typu „Jak coś zrobić” są jednymi z najczęściej spotykanych nagłówków w sieci. Są skuteczne, bo dają nam obietnice rozwiązania problemu, z którym się borykamy. A często szukamy rozwiązań dla swoich problemów właśnie w Internecie.

Formuły:

  • Jak [wpisz] i zyskać [wpisz]
  • Jak [wpisz], który [wpisz]
  • Jak [wpisz] uczynił mnie [wpisz]
  • Jak [wpisz] w 30 dni
  • Jak [wpisz], nawet gdy [wpisz]
  • Jak [wpisz] bez [obiekcja]
  • Jak zrobiłem [wpisz]
  • 5 rzeczy które musisz wiedzieć, aby zostać ekspertem [wpisz]
  • Co robić, gdy [wpisz]
  • Jak [zrobić coś] podczas [robienia czegoś innego]
  • Jak [zrobić coś], który [grupa docelowa] pokochają
  • Jak [wpisz] – Kompletny przewodnik

Przykłady:

Jak pisać na Twitterze? 8 zasad dobrego tweetowania

Jak stworzyć skuteczny tekst na landing page: 12 porad i przykłady

Tutorial Brand24 – jak skutecznie monitorować social media

Jak zrobić loki bez lokówki

Jak komunikować się hashtagami? Słowniczek!

Nagłówki ze znanymi osobami lub firmami

Chciałbym pisać tak dobre artykuły jak Barbara Stawiarz, wiedzieć tyle samo o budowaniu marki co Paweł Tkaczyk czy stworzyć tak dobrego bloga, jak blog Michała Szafrańskiego.

Chcę się uczyć od najlepszych i podpatrywać, jak oni to robią. Umieszczając w nagłówku osobę lub firmę popularną wśród Twoich czytelników, przyciągniesz ich uwagę.

Formuły:

  • [zrobienie czegoś] jak [sławna osoba/firma]
  • Nie musisz być [znana osoba/ firma], aby [rozwiązanie problemu]
  • [sławna osoba/firma] robisz to źle!
  • 10 najlepszych wskazówek od [sławna osoba/firma] dla [twoja grupa docelowa]
  • 10 lekcji od [sławna osoba/firma]

Przykłady:

Content marketing w e-commerce na przykładzie Allegro

6 lekcji marketingu. W hołdzie Steve’owi Jobsowi

SlideShare w strategii content marketingowej

Kłopoty McDonald’sa

Gra o Internet – Gra o Tron w social media

Nagłówki pytające

Zbudź ciekawość czytelnika, aby chciał poznać odpowiedź na postawione przez Ciebie w nagłówku pytanie, a nie będzie mógł się oprzeć przed kliknięciem w Twój nagłówek.

Dzieje się tak, ponieważ ludzie z natury są ciekawscy, a taki nagłówek to obietnica, że po kliknięciu zaspokoimy swoją ciekawość.

Formuły:

  • Kto jeszcze chce [wpisz]?
  • Czy Ty też [wpisz] i chcesz [rozwiązanie problemu]
  • Co każdy powinien wiedzieć o [rozwiązanie problemu]
  • Co [twoja grupa docelowa] powinien wiedzieć o [rozwiązanie problemu]
  • Czy Ty też popełniasz tych 7 błędów [podczas/przy/kiedy] [wpisz]?

Przykłady:

Czy 21 kwietnia nastąpi mobilne trzęsienie ziemi w Google?

Czego nie wiesz o byciu kreatywnym?

Dlaczego warto pracować z konkurencją?

Gry komputerowe będą nową telewizją?

Nagłówki kontrastowe

Zestaw z sobą dwie pozornie niezwiązane rzeczy, a zaskoczysz i zaintrygujesz w ten sposób czytelnika.

Formuły:

  • 10 rzeczy o [temat], których możesz się nauczyć [osoba]
  • Jak zostać [temat][osoba]

Przykłady:

Czy Geralt z Rivii umie w sociale?

Lekcje strategii od… Conchity Wurst

Nagłówki storytellingowe

Tego typu nagłówek często znajduje w serwisach informacyjnych. Niezależnie od pory, o której je odwiedzam, zawsze przynajmniej jeden nagłówek tego typu tam znajdę. Przykładowo, teraz widzę „Kupiła stary budynek. Była zdumiona, gdy zobaczyła jaki skarb jest w środku”. Taki nagłówek składa nam obietnice, że znajdziemy pod nim ciekawą historię.

Formuły:

  • Gdybym zaczął wszystko od nowa, to [wpisz]
  • Ta jedna rzecz zmieniła wszystko,  [wpisz]

Przykłady:

Blogerka, która krzyczała „Wilk!”

Dwie niespodzianki na lotnisku

Nagłówki z magicznymi słowami

Mówi się, że motorem postępu ludzkości jest jej… lenistwo. Po co wynaleziono koło? Aby nie dźwigać ciężarów. Więc jeżeli możemy coś zrobić łatwiej, prościej i szybciej, a jeszcze do tego za darmo, to dlaczego z tego nie skorzystać?

Łatwy, prosty, szybki, darmowy to magiczne słowa, które obiecują nam, że osiągniemy swój cel lub rozwiążemy problem. Dodatkowo wkładając w to minimum wysiłku, wręcz w magiczny sposób.

Formuły:

  • Jak szybko [rozwiązanie problemu]
  • Nieziemsko prosty i szybki sposób na [rozwiązanie problemu]
  • Darmowy i prosty sposób na [rozwiązanie problemu]
  • Zobacz, jak łatwo możesz [rozwiązanie problemu]
  • 10 prostych i skutecznych sposobów na [wpisz]
  • Prosty i szybki sposób na pozbycie się [problem]
  • [wpisz] w 5 prostych krokach
  • 10 prostych pomysłów na [wpisz], które możesz wykorzystać już dziś
  • Jak prosto [rozwiązanie problemu] w 5 minut?

Przykłady:

5 prostych czynności, które wyniosą Twój email marketing na wyższy poziom

10 darmowych narzędzi content managera

Podsumowanie

Nagłówek to nic innego jak złożenie obietnicy czytelnikowi, że pod nim znajdzie rozwiązanie problemu, odpowiedź na nurtujące go pytanie, sposób na łatwiejsze życie, ciekawą historię.

Składając mu tę obietnicę, pamiętaj jednak, aby go nie zawieść, bo uzna, że szukasz sensacji i ruchu na stronie. Tak utraconego zaufania nie będzie łatwo odbudować.

Jeśli jednak napisałeś świetny artykuł, to wręcz Twoim obowiązkiem jest dobranie świetnego tytułu. Tak aby jak najwięcej osób go przeczytało, a Twój artykuł mógł im pomóc.

 

Na podstawie: “52 Headline Hacks” Jon Morrow


O Autorze: Tomasz Adamiec bloguje o strategiach w marketingu internetowym na swoim blogu ZenMarketing.pl

Przeczytaj też:

Najlepsze sposoby na tytuły internetowe

Jaka jest najlepsza długość tekstów internetowych?

Jak prowadzić bloga firmowego? 

Komentarze

comments